Umeå

Nu har jag fått över bilderna! :D Dagen började iaf med att vi satte oss på bussen och åkte från Nola 8.10. Sen vid 9 fick vi fika på bussen, vilket gjorde att jag fick en sockerkick så jag blev hyper^^ Hahaha ja jag har ju mina små idéer när jag har överskottsenergi. Tror inte det är allt för normalt att krama ryggstödet och hänga ut i gången medan man pratar med dem som sitter bakom en... ;) Aja, till slut kom vi fram och på första labben fick vi inte direkt göra nånting, det enda vi gjorde var att fylla upp 5ml vatten i en minibägare och sen analyserade handledaren vattnet i en maskin värd 2 miljoner O.o Det var ändå långt ifrån den dyraste av alla maskiner de hade där!
Sen var det lunch. Asbra mat! :) Efter det var det nästa labb där vi skulle framställa paracetamol, det smärtlindrande ämnet som finns i alvedon.
Jag jobbade med en glad Esteban :)
Här har vi vårat experiment :) E-kolven (bägaren med vätska i) står på en magnetplatta och har en magnetgrej (kallad loppa) i lösningen så när man vrider på plattan snurrar loppan och rör om lösningen :) Ifall ni inte sett en sån förut tänkte jag ;)
När alla i våran grupp framställt paracetamol gick vi ner i källaren för att analysera så vi verkligen fått fram rätt ämne i en maskin som kallas NMR (Nuclear Magnetic Resonance). Den kostade 10 miljoner (!!!) och var 3000-4000 gånger mer magnetisk än jordens magnetiska fält! O.o Det var coolt att få se en sån, den stod längst ner i källaren eftersom den är så magnetisk att den slår ut pacemakers och förstör allt möjligt så den måste stå isolerad. Sen när man kom ner var det varningsskylt efter varningsskylt ju närmare man kom. Awesome! :D
Nästa labb gjorde vi absolut ingenting. Det var en handledare som förklarade en annan maskin. Den mätte koncentrationen av metaller i vatten, mer minns jag inte för jag tappade koncentrationen (hahaha) och orkade inte lyssna^^
Här har vi fler maskiner utanför den tråkiga labben ;)
Här har vi duktiga nolaelever som orkar lyssna till skillnad från mig ;)
Sen var det buss i 1,5 timme till :)
Jag satt själv så jag kunde bre ut mig hur mycket jag ville! Gött! ;D
Här lämnar vi Umeå :) Eller i alla fall den centrala delen ;)
Och jag var nöjd med dagen ;)
Sen när vi kom tillbaka till Ö-vik igen gick jag, Dafna och Mange ner på Subway och åt lite snabbt innan vi drog upp på körskolan för teorilektion :) Det var temat mörkerkörning och halka. Fick ut teoriböckerna så nu är det bara till att börja plugga!
Sen när jag kom hem skrev jag klart både referatet i svenskan och svarade på frågorna i filosofin så nu känner jag mig duktig ;) Det känns som man hunnit med en del trots att det vart en relativt lugn dag. Har ju trots allt tillbringat 4 timmar av en skoldag i en buss ;) Det gillar vi! :)
Nä nu ska kaninosarna få mat och sen ska jag soova! Har engelskanationella imorrn så det lär behövas ;) Ha det!

Kommentarer
Postat av: Dafna

Han sa till oss att det fanns flera magnetmaskiner och att vi inte fick använda den dyraste för 10 milj så ni använde nog också 2 milj magnetgrejen ;)

2010-05-06 @ 23:01:48
Postat av: Sandra

Till oss sa det var 10 milj-grejen :S Sen var det ju han som gjorde typ allt så vi fick typ inte komma närmare än 2-3 meter^^

2010-05-07 @ 07:10:47
URL: http://sandradamgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0