Eller vad tycker ni?

Hur mycket skit förväntas man behöva ta emot innan man lägger ner och slutar engagera sig i en "kompis"? Väldigt mycket verkar det som. En företeelse, okej. Två saker, nja. Tre gånger och jag börjar tappa förtroendet. Ändå tycker folk att man ska förlåta och fortsätta som förut. Så ja, hur mycket skit förväntas man ta egentligen? Har personen i fråga svikit en och betett sig allmänt illa så pass många gånger kommer det garanterat hända igen, och jag som ofta tar åt mig personligt av det mesta orkar inte hålla på och lägga ner tid och energi för att behålla en kompis som kanske inte ens kan kallas kompis. Den energin behöver jag till annat, tro mig. Då får ni kalla mig vad ni vill. Jag har ett val, att antingen ställa upp för kompisen och framstå som en helt vanlig person ("vaddå, alla ställer ju upp för sina kompisar?") eller att sluta engagera sig och möjligtvis framstå som en sämre person i andras ögon men må bra själv. Just nu känns det som att det är ett ganska självklart val, jag orkar inte stötta någon som ändå bara kommer att svika och trampa på mig igen. Jag lägger ner energin på riktiga vänner istället, de som man vet att man kan lita på i ur och skur.
Nu kanske ni tänker "men vad då, det är väl ganska självklart?" Men tydligen är det inte det, senast idag var det en (riktig kompis) som tyckte jag skulle prata med "kompsen" och förlåta ännu en gång. Ändå har den riktiga kompisen genomskådat den "falska" eller hur man nu ska uttrycka sig. "Hon kanske inte tänkte på det". Nähä, oj, inte det heller... 
Förlåt för ett flummigt och allmänt dåligt formulerat inlägg, men ibland (ganska ofta) är jag sån;) Så idag säger jag som Grynet: TA INGEN SKIT!
    

Kommentarer
Postat av: Linda C

Helt rikigt man ska inte ta skit från en annan,de finns andra som sagt man kan lägga ner energi på från än så kallade ENERGI SLUKARE som man blir bara på dåligt humör av! ;) Stå på dig Sandra!

2010-01-25 @ 21:07:57
Postat av: Victoria

Bra jobbat, sätt ner foten! Jag väljer mina vänner riktigt noga, jag öppnar mig bara för människor jag vet att jag kan lita på och jag accepterar inte att någon äventyrar en vänskap med mig. Jag undviker människor som ändå inte uppskattar sin vänskap med folk och har ingen anldening att gå och smörar för folk för att skaffa mig falska kompisar.

2010-01-27 @ 13:34:02
URL: http://victoriali.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0