Monsieur Ligus

Gårdagens häst nummer två var Åsas Monsieur Ligus, eller Limé som han kallas. En varmblodsvalack född 2000. Jag red som sagt Limé och Åsa fick låna Ramira för att vi skulle kunna rida ut tillsammans. Red bort mot Sörsvedje (de står i Bredånger), och det första som slog mig när vi  började trava var hur lugn han var! Trots att vi travade sida vid sida fanns det ingen stress eller tävlingsinstinkt.
 
När vi kommit bort till Sörsvedje vände vi och red i den långa backen för att jag skulle försöka få honom i galopp. Han har inte lärt sig galoppfattningen än, så Åsa ville att jag skulle prova och se om jag hade något tips. Jag tror att sandbacken som finns på Bjästamon vore perfekt för att lära honom galoppfattningen! Då orkar han inte dra iväg lika mycket, och måste därför jobba i ett lägre tempo - vilket gör att han stärker sig snabbare. Som det såg ut igår var det fullt ös medvetslös, haha!
 
När han kommit igång och blivit riktigt varm i kroppen blev han riktigt mjuk och fin och sökte sig neråt självmant. Bara han får biffa till sig och sätter muskler på rätt ställen tror jag att han kan bli riktigt fin! Han hade inte de typiska "travargångarterna" utan en fin trav och en (vad jag kunde känna) rund galopp. Vi får se hur långt vi kommer under tiden jag är hemma, men jag ska försöka följa med fler gånger och komma med så mycket tips jag bara kan :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0