Träningsvärk imorgon? Svar ja!

Dagens hoppträning blev inställd då Ida fick förhinder och inte kunde komma. Himla tråkigt då jag sett fram emot det i typ tre veckor, haha... Men jag byggde ihop en egen liten övning med cavalettibommar så vi fick svettas ändå. Mest jag. Jag var så himla slut på efteråt att det till och med kändes jobbigt att stå. Fit inför bikinisäsongen osv :)
 
Nä, men Lilleman skötte sig bra tycker jag! Han är ganska klumpig, lite stel och inte så vändbar men han gjorde så gott han kunde. Att han inte kommer rätt på bomserien jämt, får in ett extra steg ibland eller lyckas snubbla över nån bom här och där är inte så konstigt när han inte har tränat så mycket på det. Det blir bättre med både rutin och styrka. Mallig blev han av allt beröm iaf, haha. Skrutthästen!
 
Så här såg övningen ut, om någon är nyfiken:
Det är alltså en serie som rids i trav (eller egentligen vilken gångart man vill, men då får man ju anpassa avstånden såklart), så det är ungefär 120cm mellan varje bom för storhäst. Man börjar alltså på en liten serie med tre bommar följt av en liten lucka på 6 meter innan nästa lilla serie. I den luckan kan man ex lägga in en halt om hästen är för framåt. Jag vill snarare att Lilleman hela tiden ska tänka framåt när det är bommar framme så istället användes luckan till att han fick hitta sin egen balans och förbereda sig inför nästa serie. Det funkade bra tycker jag! Sedan provade vi att öka svårighetsgraden genom att...
Lägga in lite volter. Det blev klurigare tyckte både han och jag - men himla nyttigt för oss båda! För honom eftersom den första bommen efter volten kom ganska snabbt ur sväng och han var tvungen att "vara med" för att inte stypa över den, och för mig eftersom jag behövde vara noggrann med vägarna för att han skulle få så lång tid på sig som möjligt att hinna se bommen. Den här ska vi trimma vidare på till hösten! Innan dess hoppas jag att jag ska vara bättre tränad så jag faktiskt orkar ta mig igenom övningen utan att bli helt död på kuppen, hahaha!
Lilleman verkade rätt nöjd efteråt han också! De släpptes på bete igår, så magen blev rund som en ballong direkt. Nordisar... :)
Prinzen med sina friendos. Nu lever de livets liv :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0