Good day

Solen skiner, fåglarna kvittrar, och jag har redan tagit mig igenom mer än halva kapitlet om lipidmetabolism. Dessutom är det torsdag, vilket innebär stalldag. Idag kan banne mig ingenting gå fel! 
 
Dagens planer med Freja är att leka, typ. Vi ska springa runt på ridplanen, flytta bakdel, träna inkallning och kanske komma på nån ny grej att börja jobba med. Och så tänkte jag hoppa upp och rida nåt varv nu och då. Utan sadel och träns, såklart. Jag tror att det är viktigt för både häst och ryttare att komma ifrån den här "typiska ridningen" lite nu och då. Att få strunta i form, böjning, tempo och perfekta ridvägar för att bara... leka. Eller så är det bara jag som tittat lite för mycket på frihetsdressyrfilmer. Det kan vara så...
 
Just nu läser jag ju en kurs som handlar om kroppens metabolism och ämnesomsättning, hur de olika ämnena bryts ned i kroppen och yadayada. Det är faktiskt ett ganska roligt ämne, men nackdelen är att man blir så himla medveten om allting. Jag tänker inte längre på mat som... mat, utan i min hjärna är det kolhydrater, proteiner och fett. När jag hällde upp olja i stekpannan för att steka köttbullar såg jag inte olja. Jag såg triacylglyceroler med dubbelbindningar mellan kolatomerna i fettsyrorna. Snälla, låt det få bli tenta så jag kan få bli normal (hehe ja, eller typ...) igen!
 
Nu: slänga i sig lite mat, låta det omvandlas till pyruvat och sedan acetyl-CoA som går in i citronsyracykeln för att bilda adenosintrifosfat (energi), byta om och ratta bilen mot stallet! Good day. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0