Presentation - Phibas

Phibas, eller Phoebus Ali som han egentligen heter, är en varmblodsvalack född 1994 och blir alltså 19 år i år.
Jag har ju ridit ut en del med Annika och Phibas, så jag har sett honom "in action" några gånger. Utefter vad jag sett tänkte jag mig att han skulle vara ganska pigg, väldigt känslig och dessutom trygg i sig själv. Pigg var han (dock inte så mycket som jag trodde), och ganska känslig. När han själv kände för det. Han var väldigt "fipplig" med munnen, och huvudet for lite hursomhelst ibland, så det var svårt att få igenom halvhalterna ordentligt. Dessutom var han väldigt nervig och på tårna. Jag hade inte många rätt där inte, haha!
 
Allteftersom tiden gick hittade jag fler och fler knappar och började förstå hur han skulle ridas. Det visade sig att han ville ha väldigt mycket stöd av ryttaren. Ungefär som att han kände sig utelämnad och blev ängslig om jag inte hade full kontroll och var stadig i hjälperna hela tiden. Främst skänklarna ville han ha stöd av, men så länge jag gav det stöd han ville ha var han avslappnad och blev väldigt trevlig att rida!
 
"Att rida i varje steg" har en massa tränare till höger och vänster tjatat om i en evighet, men det är först idag jag verkligen förstått innebörden av det och känt den stora skillnaden mellan att verkligen rida hela tiden och att vara på och av med hjälperna. Det är just det jag menar med att det är nyttigt att rida olika hästar. Alla hästar har någonting att lära sin ryttare, och idag har jag tagit ännu ett steg i rätt riktning mot att bli en bra ryttare tack vare Phibas! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0