Resultat!

Då var tävlingsdebuten avklarad! Första klassen var som sagt en 90cm clear round. Framridningen var katastrof, det var hästar överallt! Det hoppades hejvilt till höger och vänster och hälften av alla ryttare kunde nog inte högerregeln, så det blev till att gissa sig till vilken sida man skulle passera på... Men med en "nu jävlar är det jag som ska hoppa, så nu får ni flytta på er"-attityd så gick det också. Banan var ganska snällt byggd med lätta vägar och långa anridningar. Det finns egentligen inte så mycket att säga om den klassen, både jag och Berta gjorde det vi skulle, och vi tog oss runt felfritt! Perfektionisten i mig var lite missnöjd över vägarna då de inte blivit riktigt som jag ville ha dem, men det är som Maria säger; vi har haft en månad på oss, och har gått från helt otränade till det här. Jag måste banne mig sluta gräva ner mig i petitesser och nöja mig med mina egna insatser någon gång!
Efter 90:n bestämde jag mig för att försöka med 100cm-klassen ändå. Jag var lite i valet och kvalet om vi skulle starta den eller inte. Jag kan ju inte hoppa en meter om jag frågar mig själv... ;) Hursomhelst, framridningen var strulig även där men det var inte så många inne samtidigt den gången så vi fick till några språng trots att vi nästan krockade med ett annat ekipage som ställde sig precis framför räcket vi vände upp mot... Efter det skrek jag så det dånade inne i ridhuset varje gång vi skulle hoppa.
 
Banan till 100cm-klassen var lite knepig. Det var flera hinder som inte ens var en meter, och istället hade de satt in en tvåkombination. Kombinationer brukar ju komma först i 110cm-klasserna. Oxrarna, däremot, var nog maxade. Det kändes som att hoppa hus, haha! Det var lite samma sak i den här klassen, jag fick inte riktigt till de vägarna jag ville, men vi kämpade på. Vi fick ett stopp på hinder nr.5, en oxer. Helt ärligt vet jag inte riktigt vad som hände. Vi hade en bra galopp emot och allt kändes bra, men det tog tvärstopp. Det kan ha varit så att hon haft solen i ögonen och inte hann se hindret eller att vi var mitt emellan två galoppsprång och hon därför inte hittade någon bra avsprångspunkt. Någonting var det som inte stämde iaf, för Berta stannar inte utan anledning. De byggde upp hindret (vi råkade typ... krascha det...) och jag styrde mot det igen. Då hoppade hon jättefint! Resten av banan tog vi oss igenom felfritt.
 
Vi slutade alltså på 4 fel. (Jag vet inte om vi fick några tidsfel, men tiden kändes inte så viktig om jag ska vara helt ärlig.)
Jag är jättenöjd med debuten! Med tanke på att jag aldrig varit uppe i de här klasserna förut, aldrig tävlat på lokal nivå, inte tävlat alls på nästan 4 år, och dessutom aldrig ens hoppat en 100cm-bana innan idag (!!) så har jag nog inte så mycket att vara missnöjd över. Nästa helg är det tävling i Njurunda. Då sätter vi nollan i 100cm också!

Kommentarer
Postat av: Maria

Ni var så duktiga! Berta spatserar stolt runt i hagen och försöker ljuga i Tiffy vilka snyggingar (hingstar) som försökte imponera på henne i Nordmaling.

Svar: Hahaha! Karlarna stod på kö, men det var ingen som dög åt Berta ;)
Sandra

2013-07-07 @ 11:17:37
URL: http://www.northline.nu
Postat av: Linda Calissendorff

Härligt tjejen att du hittat en häst som du kan tävla på och visa vad duktig du är! =D

Svar: Ja ÄNTLIGEN har jag fått göra min comeback på tävlingsbanan! ;)
Sandra

2013-07-09 @ 22:36:22
Postat av: Matilda Wäringstam

Tog kort i helgen. PM:a mig på facebook så kan jag skicka :D

Svar: Åh, vad roligt! :D Jag lyckades inte PM:a dig, kan du prova att PM:a mig? Eller maila dem till [email protected] om det inte fungerar? :D
Sandra

2013-07-10 @ 15:48:02
URL: http://matildawaringstam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0