Offra nånting för att få nånting

Avundsjuka och missunnsamhet bottnar i människans strävan efter någonting bättre. Man ser hur alla i ens närhet lever lyxliv medan man själv är en vanlig svensson, om ens det. "Astrid byter bil en gång om året och har alltid den senaste årsmodellen." och "Yngve är VD på sitt företag och plockar ut mer pengar i månaden än jag gör på 3.". Det är att börja i fel ände. Det räcker inte att konstatera ATT de har uppnått någonting, utan HUR de gjort det. Man ser förbi det faktum att Astrid äter blodpudding och havregrynsgröt för att spara pengar, och att Yngve jobbat 150% för att uppnå sin position som VD. Man måste offra någonting för att få någonting.
 
Vill man komma någonstans måste man börja med att fråga sig själv hur man ska komma dit, och om man är beredd att offra det som krävs för att uppnå det man vill. Är man inte beredd att offra någonting, måste man ställa sig frågan "vad har jag som inte alla andra har?". Du kanske har en fin häst som lyser upp dina dagar, du kanske reser utomlands två gånger om året, eller du kanske jobbar halvtid för att kunna spendera mer tid med familjen. Vad du än har, har du offrat någonting för att få det - och trots att man inte alltid tror det själv finns det andra som drömmer om att ha det lika bra som dig.
 
Jag vet att många ser mig som någon som fått allting serverat på silverfat, men även jag måste ge upp saker för att få vad jag vill ha.
Folk ser att jag går ner i vikt. De ser inte mina träningspass på två timmar, eller att jag äter clementiner när andra fikar.
Folk ser att jag får erbjudanden om att rida andras hästar. De ser inte mina sena ridpass i ösregn och det hårda arbetet bakom mitt goda rykte inom hästvärlden.
Folk såg att jag som 17-åring köpte en egen bil. De såg inte att jag jobbade två somrar för att ha råd.
Folk kommer se att jag som nyexaminerad ingenjör kommer att ha en ingångslön på
27 000kr/mån. De ser inte de veckor jag pluggat 12 timmar per dag.
 
Istället för att låta avundsjukan och missunnsamheten ta över, fundera över hur mycket arbete som ligger bakom. Klappa din medmänniska på axeln och säg "Det här gjorde du bra!" istället för att tänka "Varför är det aldrig jag som lyckas?". Tro mig, med hårt arbete och tålamod kommer du att lyckas. Oavsett om det gäller att sluta röka, gå ner i vikt eller ha mer pengar över på kontot i slutet av månaden. Vill du det tillräckligt mycket och är beredd att offra det som krävs, kommer du att lyckas. 
 
I am made of all the days you don't see. Not just the ones you do.

Kommentarer
Postat av: Dafna

Det va riktigt bra skrivet! du verar va duktigare an mig med maten iaf. Senaste dagarna har varit jobb från 5 på morgonen till 21 så jag har bara ätit skit. saknar dig

Svar: Tack! :) Det är ju lättare att inte fuska om man bor själv, då är det ju bara att strunta i att köpa hem skitmat. Och jobbar du 5-21 gör du säkert av med alla kalorier ändå ;) Saknar dig också! Men nu är det inte länge kvar tills vi båda kommer hem igen :)
Sandra Damgren

2012-12-11 @ 06:54:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0