Berta

Första hästen jag red igår var Berta. Ett halvblodssto född 2000, importerad från Polen. Där hade hon tydligen använts som paradhäst, men utöver det hade hon inte gjort så mycket. Kom till Sverige med ett föl vid sin sida och hamnade borta i Husum. 
 
Idag står hon som sagt i Bjällsta, men har inte fått göra så mycket på slutet efter att hennes ägare ramlat av och brutit/fått en spricka i bäckenet. Trots det var det bara att sitta upp och börja rida på en gång, så det är ingen galning direkt ;) Vi började rida i hagen och där försökte hon smita upp mot utgången där hennes kompis stod. Fick tjura på ett tag, men sen gav hon upp. Vi försökte trava en stund också, men att trava ett stort halvblod i djupsnö efter att bara ha ridit bruksnordis i ett halvår blev för mycket steg för mig, hahaha! Så vi red upp till gårdsplanen där det var skottat och provade där. Det gick mycket bättre!
 
Min plan med henne just nu (har fått fria tyglar (haha) eftersom hennes ägare har ridförbud pga skadan) är att vi ska lära känna varann så mycket det bara går nu över jul. Att lägga ner mycket energi på att bara bygga muskler är nog lite meningslöst eftersom hon kommer stå igen sen när jag  åker hem, och då tappar hon ju allt igen. Muskelbyggandet tar vi till sommaren, då ska hon bli riktigt biff inför tävlingsbanan! Tror det här blir riktigt bra faktiskt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0