Fredag

Dagen började med jobb 9-12, och efter det gick jag hem till Dafna där vi tränade i en timme. Hon är ju som sagt coretränare, så hon kan en massa mage- och ryggövningar :) Förut var jag ju faktiskt ganska vältränad, men nu på slutet har jag bara lagt av helt. Märkte en stor skillnad på många av korten från igår, så idag blev det hårdträning! ;)

Jag måste förresten fråga om ni har några tips på övningar man kan göra för att träna nedre delen av magen. Jag skulle även vilja träna lår, men frågan är väl om det går så bra med mina trasiga knän... Hursomhelst, har ni något tips så SKRIV! :)

Kommentarer
Postat av: Dafna

Jag såg på en tränningsfilm och då sa dom att det inte finns nedre och övre magmuskler. Tränar man magmuskler så blir det hela magen ;)



http://www.beginnertriathlete.com/cms/article-detail.asp?articleid=486

2011-04-29 @ 19:16:11
Postat av: Sandra

Men det måste väl ändå finnas "egna" muskler inom muskelgruppen? För förut när jag tränade mycket situps märkte jag skillnad på den övre delen av magen, men inte den nedre :p

2011-04-29 @ 19:31:48
URL: http://sandradamgren.blogg.se/
Postat av: Anonym

Dom heter säkert olika men tränar man blir det alltid båda och det görs ingen riktig skillnad. Att du känner på övre magdelen är väl att det blir svårare att hålla upp den som om du sträcker ut armarna. Det är nog psykiskt att det känns osm du tränar mer en del. :)

2011-04-29 @ 22:03:06
Postat av: Sandra

Då är det ju konstigt att jag får träningsvärk i olika delar av magen då jag gjort olika övningar ;) Menmen, skitsamma :P

2011-04-30 @ 15:51:08
URL: http://sandradamgren.blogg.se/
Postat av: Maria

Främre magen består enbart utav en muskel, dvs Rectus Abdominis (sexpacket). Den går hela vägen från revbenen, enda ner till bäckenet. DET GÅR INTE ATT BARA ISOLERA EN DEL AV EN OCH SAMMA MUSKEL. Så att en viss övning skulle vara enbart för övre delen av magen och tvärtom är en myt. Självklart kan det kännas så, då det är bevisat att olika muskelfibrer i magmuskulaturen kan kontrahera olika mycket i olika övningar, men det är inte möjligt att rikta tillväxt i en enskild fiber på det sättet. Du kan inte enbart träna en del utav en muskelfiber. Det finns ingen övning som enbart tar i övre delen av den raka bukmuskulaturen utan HELA muskeln involveras i alla magövningar.

2011-05-02 @ 20:52:51
Postat av: Sandra

Okej då ;) Men om olika muskelfibrer kan kontrahera olika mycket i olika övningar, som du säger, borde det då inte gå att rikta träningen till en viss del av magen genom att göra just de övningarna då muskelfibrerna i nedre delen av magen kontraherar mer? Eller är jag ute och cyklar nu?

2011-05-02 @ 22:29:55
URL: http://sandradamgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0