Måndag

En dag närmare jullovet, bara 5 veckor och en dag kvar nu!;D Idag har det inte hänt så mycket. Eller visst har man väl haft fullt upp som alla andra dagar, men inget som är värt att berätta om...:P
Igår kväll kom jag på en sak som det har varit mycket diskussioner om, det är ju ridtravardebatten jag tänker på.:P När jag började rida på "ridskola" eller vad man ska kalla det var det någon som frågade ridläraren varför hon inte hade några varm/kallblod och hon svarade då "nej, jag vill att mina elever ska rida på riktiga hästar..."! Jag tänkte inte så mycket på det just då, utan jag var verkligen hjärntvättad av allt snack om att travare var odugliga ridhästar. Men igår kom jag på det av någon anledning och började fundera lite... Vad är det som gör en häst till en bra ridhäst egentligen? Färgen? Ev. stamtavla? Nej jag tror inte det va... Visst kan en häst ha bra stamtavla med släkten full av världsmästare, men det är ingen garanti för att just den hästen ska lyckas! Självklart kan de ju ha en del fördelar med kroppsbyggnad och sånt, men jag anser att det är psyke, personlighet och vilja som får en häst att lyckas (självklart är det ju beroende på vem som utbildar och tränar dem också, men det bortser jag från nu:P) och ingenting annat! Jag kan ta Hilda som exempel, hon är en kallblodstravare som slutade som travhäst och blev ridhäst på heltid i februari. I maj nån gång började vi hoppa, i juli var första tävlingen och sen dess har vi inte åkt hem från en tävling utan en rosett. Då har hon även presterat mycket bättre än en del halvblod som trots allt är framavlade för den typen av tävling medan hon själv är framavlad för att springa snabbt på en rundbana...  Det tycker jag är ett ganska bra exempel på att ridtravare kan! Ridbarheten hos en häst tycker jag inte sitter i rasen, även om nu vissa raser har en naturlig bärighet och ett bra steg, utan jag tycker mer det beror på hur pass tränad hästen i fråga är och hur mycket tid man har lagt ner på dressyren. Förra gången någon annan än jag red Hilda skrittade de kanske 2 varv på spåret, gjorde nån volt och så och sen såg hon helt fascinerad ut och sa "du har ridit ganska mycket dressyr med den här hästen va?". Och ja, jag har lagt ner en del tid på dressyren. Den ligger ju till grund för all annan ridning så den prioriteras väldigt högt. Hur ska till exempel en hopphäst kunna svänga snävt i en omhoppning om den inte har styrka att galoppera på en liten volt? Men tillbaka till det jag egentligen skulle säga, hon som red Hilda har ridit hos hon som såg ner på travare och fick nu känna skillnaden på en "finare" häst som nästan aldrig tränar dressyr och en travare som tränar dressyr minst 2-3 gånger i veckan. Så enligt mig är en ras bara någon sorts grupp man delat upp hästarna i. Den har ingen större betydelse. I alla fall inte om man är på samma nivå som mig, har man som mål att vinna SM kanske en travare inte räcker till. Efter att ha ridit nästan bara travare i ungefär ett år har i alla fall jag fastnat enormt för dem!:)
      

Hur läcker är inte den här då? Att han heter Olle är ju pricken över i:et!;)
Ja, det blev ett ganska långt och flummigt inlägg känner jag^^ Men jag har gått och stört mig på det där sen igår så jag var tvungen att skriva av mig lite...:P
Men nu ska jag sätta mig med psykologin en stund och sen ska jag se det värdelösa programmet Ullared^^ Haha tänk att folk sparar pengar hela året för att åka dit, och vissa är ju ganska extrema också... "Oj, kostade det bara 11.000? Men oj så billigt det blev...!" Hahaha de är ju störtsköna!

Kommentarer
Postat av: Linda Calissendorff

De inte folk förstår att man lägger ner massor av tid för att omskola en travhäst som sagt är avlad för att trava fort,sen är oftas ryttare som skolat varmblod/kallblod mer duktiga än de som köper färdiga halvblod de är ju rätt självklart för de ha ju naturligt lättare som sagt!Men jag kan säga att jag är väldigt impad av den där varmblodet du hitta klippet på för vilken galopp den hade man kunde lätt ta den för ett fullblod om jag inte visste han var en travhäst! =) En eloge till den tjejen vilket toppen jobb hon lagt ner!

Olle var ju läcker som helst men somsagt kallisarna ha lättare än varmbloden så jag var mer impad av den trots jag gillar ju kallbloden mer ;0) tänk dig om du kan lära kristallen piaffera så kan du bräcka alla dryga ryttare med hästar för flera 100 tusen ;0) Men de tråkiga i kråksången att de är dommarna som är sjuka i huvudet som inte kan ge högre poäng till travhästar som sagt för de gör ju ett otroligt jobb som kan bli så duktiga som sagt men de är de som gör att de är så många varmblod som inte köps upp som ridhästar tyvärr,hade de varit mer seriösa som sitter å dömmer hade de varit lättare att hitta hem åt alla travare som inte pallar travet :0(

2009-11-16 @ 22:57:44
URL: http://www.lillbumsan.bloggagratis.se
Postat av: Johanna

Det är ju i hästens huvud som begränsningarna sitter anser jag, och givetvis mest av allt vad den har på ryggen (ryttaren) vad den sedan är för ras har ingen som helst betydelse.

Men sedan måste jag försvara ridläraren lite grann. Det är svårt för en nybörjare att lära sig hitta sin takt och balans på en travhäst OM den inte är ridutbildad, det tar dessutom ofta längre tid att utbilda en fd travhäst till ridskolehäst. Däremot om man tar sig den tiden blir de ofta väldigt bra ridskolehästar. Men att säga att de ska lära sig på "riktiga" hästar är väl lite onödig kommentar. Alla hästar är riktiga hästar och alla borde älska dem för den de är - inte vad de kan prestera! Spela roll om de är kallblod, varmblod eller spattiga halvblod ;)

2009-11-17 @ 10:35:38
Postat av: Sandra

Jo det är klart att travhästar som inte är speciellt utbildade är svårare än "vanliga" hästar som är utbildade, det säger ju sig själv... Men det hör ju till saken att hennes hästar nästan aldrig blir dressyrridna, så det är bara ett fåtal som orkar hålla galoppen på en volt. Ridskoleverksamheten hon håller tycker inte jag är speciellt seriös, så i hennes fall förstår jag inte vad hon har emot travhästarna...:P

2009-11-17 @ 16:41:49
Postat av: Victoria

Tyvär så har tävlingsdressyren blivit formad utifrån en viss "mall". Hästen ska ha så långa steg, den ska gå precis så med huvudet, den ska ha precis den takten osv. det är synd eftersom detta gör att folk försöker tvinga in hästen till en ouppnåelig form eller en form som kan skada hästens andning m.m. Det är inte bara halvblod som kan ha den "rätta" hållningen för att klara av detta. Jag tycker att man ska rida för att främja hästens naturliga anlag och se helheten och inte dessa detaljer inom denna mall. Människor har förvrängt dressyren så länge och detta har skapat hur den ser ut idag.. to bad. Folk inser inte att de kan ha dödat hästens stolthet och mentalitet genom att uppnå den mall de vill åt. Alla hästar har olika kroppsbyggnad (från individ till individ, inte ens ur samma ras behöver den vara detsamma) och detta ger dem olika förutsättningar. Man borde se den trevliga helheten istället för att gnälla på dessa detaljer.

2009-11-22 @ 20:56:42
URL: http://victoriali.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0