I valet och kvalet

Men alltså, kom igen. Valet imorgon... Jag får panik på det här. Jag är helt på det klara med vilket block jag ska rösta på, men på vilket av partierna känner jag mig inte lika säker. Frågan är om man ska rösta på "huvudpartiet" i blocket, eller om man ska stödrösta på något av de mindre partierna för att inte riskera att någon hamnar under 4%-gränsen och därmed drar ner hela blocket. Men samtidigt, om man röstar på någon av de mindre partierna och det hamnar under gränsen - då hade ju min röst gjort betydligt mycket större nytta hos någon av de större partierna.
 
Jag har suttit och läst på vad de olika partierna står för, men jag tycker inte att det står klart egentligen. Det kan stå "vi vill öka jämnställdheten på arbetsmarknaden" eller "vi vill ha en bättre skola". Ja, det vill väl alla, men den stora frågan är väl ändå HUR man tänker jobba mot det? Om man t.ex hade tänkt öka jämnställdheten på en arbetsplats genom att öka antalet kvinnor i ett mansdomninerande yrke, och därmed ökar arbetsgivaravgiften för män - då tycker jag att man är helt fel ute. Om man däremot tänker långsiktigt och får fler kvinnor att bli intresserade av mansdominerande yrken och söker sig till det själva - då tycker jag att man är mer rätt ute. Förstår ni hur jag menar? Det är kanske inte VAD man jobbar mot som känns allra viktigast, utan HUR man jobbar mot det. Och där hittar jag faktiskt ingen större information hos någon av partierna. DAMN YOU POLITIKER - VARFÖR SKA NI VARA SÅ HALA? Tvinga en stackars trög student att tänka själv, ujujujuj...
 
Förutom att bränna sönder min hjärna med politik idag, ska jag faktiskt åka iväg till Port 73, Eurostore och Haninge centrum och kolla om jag hittar nåt roligt. Tro det eller ej, men jag tänkte faktiskt vara skolledig i helgen! Projektarbetet har gått som på räls nu i veckan - nu får vi ut en signal från trycksensorn och kan skicka den via bluetooth till en trådlös enhet som visar signalerna i en graf. Vi har långt kvar, men har ändå kommit en bit - och det känns himla skönt. I programmeringen har jag snart gjort klart alla uppgifter för nästa vecka. Jag förtjänar banne mig en ledig helg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0