Dold könsdiskriminering

Lika lön för lika arbete? Samma förutsättningar vid arbetsintervjuer och på arbetsplatser? Företag som styrs av kvinnor i samma utsträckning som män? Det tycker jag ska vara en självklarhet! Om folk jobbade mot just de punkterna skulle jämlikhetsproblemen varit lösta för längesedan. 
 
Istället anordnas "kvinnor kan"-event, där man stänger ute männen. Hur man tänker i sådana situationer och varför man gör så har jag faktiskt ingen aning om. Det är tjejkvällar på stan, lopp som Tjejmilen och Vår Ruset, där bara kvinnor får starta, informationskvällar som handlar om hur man sköter tekniska saker i hemmet (också endast för kvinnor för att man ska våga fråga) osv. Vad får man ut av sånt här? Får kvinnorna högre lön? En högre position i samhället? Knappast. Det som händer är att man ökar klyftorna mellan könen. Jag skulle även kalla det könsdiskriminering. 
 
Varför blir en kväll på stan roligare, ett lopp lättare och en informationskväll intressantare bara för att männen uteblir? Om man tänker sig en omvänd situation, med lopp kvinnor inte fick delta i, verkstäder som har öppet lite längre för att "hedra männen" och information bara män fick ta del av. Det skulle bli rubriker, reportage och debatter. Folk skulle inte kunna sova. Man skulle fundera över hur vi som kvinnor skulle försvara vår position i samhället och därefter kalla in krisgrupper. Det skulle bli kaos helt enkelt.  
 
Det ses som en självklarhet att alla män ska överlåta shoppingen till kvinnorna, åka iväg och springa ett halvmarathon på 2 mil som första lopp och kunna sköta om allt tekniskt i hemmet. Egentligen vet jag inte om alla dessa "kvinnor kan"-event är mest diskriminering för kvinnor eller män. Jag menar, varför skulle vi behöva kortare lopp? Kvällar med information man lika gärna kan läsa sig till på internet? Jag tycker att vi ska sluta med de här spärrarna, låt alla vara med på allting oavsett kön, tro eller ursprung. Jobba för att lösa de jämlikhetsproblem som finns istället för att skapa nya. Det vinner nog alla på i längden.
 

Kommentarer
Postat av: Anna Nilsson

Mycket bra fundering, mycket bra.

Svar: Tack! Jag kan jag med ibland ;)
Sandra Damgren


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0