Huvudsaken man blir smal

Jag har alltid varit negativ till att mixtra med maten och äta enligt dieter där man utesluter vissa saker och vräker på med andra. Kroppen är en sammansättning av ämnen, och behöver vissa näringsämnen för att kunna bygga upp sig själv och må bra. Jag blir mörkrädd när jag läser tidningar som slänger fram den ena bantningskuren efter den andra, och vet att folk som inte har någon som helst koll på näringsämnen och hur de bryts ned i kroppens metabolism, kommer att svälja det med hull och hår. Det senaste (vad jag vet) är 5:2-dieten, som går ut på att äta vanligt 5 dagar i veckan och fasta eller äta väldigt lite 2 dagar i veckan. Efter år av forskning har läkare och dietister (var de fått sin utbildning från är ännu oklart...) nu kommit fram till att man går ner i vikt om man svälter sig två dagar i veckan. Hurra! Grattis! Det har tonårstjejer hållit på med i årtionden. Skillnaden är att det hos tonåringar kallas ätstörningar, medan det hos vuxna kallas "hälsosamt". Ni hör ju själva.
 
LCHF, som innebär att man äter väldigt lite (och i många fall, inga alls) kolhydrater, är en stor fluga. Även där kom läkare och dietister fram till att man kan gå ner i vikt på ett enkelt sätt. Tanken bakom den här dieten är att kroppen ska bryta ned fett för att utvinna glukos, som är kroppens huvudsakliga energikälla. Glukos är slutprodukten vid nedbrytning av kolhydrater, men det går även att utvinna vid nedbrytning av fett. Skillnaden är att det krävs mer energi för att bryta ner en fettmolekyl till glukos än vad det gör att bryta ner en kolhydratmolekyl till glukos. Summan av kardemumman blir alltså att kroppens fettmolekyler bryts ned, samtidigt som du förbränner fler kcal jämfört med om kroppen brutit ned kolhydratmolekyler. Folk går ner i vikt och alla är nöjda och glada. 
Tyvärr glömmer dessa "dietister" bort en viktig del i det hela. Muskler. Muskler är en otroligt viktig del i vår kropp. De är energislukare kan man säga. Ju mer muskler du har, desto fler kcal kommer du göra av med. Detta eftersom muskler i vila gör av med mer energi än vad fett gör. Att proteiner är musklernas byggstenar vet nog de flesta om, men hur många har tänkt på att det är kolhydraterna som är musklernas främsta energikälla? Utan kolhydrater kommer musklerna att brytas ned, eftersom kroppen fungerar på ett så smart sätt. Får man inte i sig tillräckligt med energi måste kroppen brytas ned för att kunna utvinna den energin som behövs. Vågen pekar nedåt och folk hoppar av glädje, men inser inte att allt inte är fett. En stor del är muskler.
 
Vet ni vad jag tycker? Jag tycker att vi ska slopa allt vad dieter och metoder heter. Vi ska använda sunt förnuft, sluta äta mat som inte är bra för vår kropp, och framförallt - börja träna. Visst förstår jag att det känns lättsamt att sitta i soffan varje kväll och ändå gå ner i vikt eftersom man lagt av med allt vad kolhydrater heter, men är det inte bättre att göra en förändring som är BRA för din kropp? En förändring som bygger upp den istället för att bryta ner den.
 
Strunta i de snabba kolhydraterna som socker och vetemjöl, och använd ert sunda förnuft. Ät varierat, ta inte den där extra portionen om du inte längre är hungrig, och rör på dig! Det är ingen mirakelmetod, men den fungerar och du kommer att känna dig betydligt mycket piggare och starkare än om du låter din kropp bryta ner sig själv. Hur jag vet det? Jag har själv gått ned 13kg så här, varav 6kg droppade av den första månaden.
Låt er inte luras av så kallade "dietister" som anser sig veta allt, och var källkritiska. Allt som står i Aftonbladet är inte sant.

Kommentarer
Postat av: Lena Bäckström

Du är så klok Sandra, precis vad jag har tyckt i alla tider. Grattis i efterskott. Lena Bäckström

Svar: Dubbelt tack Lena! :D
Sandra

2013-08-20 @ 16:08:02
Postat av: Anna Wigren

Heja Sandra! =)
Äntligen efter byte av dator och hem och karl och efternamn, har jag hittat tillbaka till din blog! =)
Det första jag fastnade för var detta inlägg och du är grym på att skriva.
Du är en klok och sund tjej som behåller fötterna på jorden och har otroligt mogna åsikter!

Jag tar åt mig en hel del av det du skriver, jag föreslog för Lena på jobbet idag att vi skulle marknadsföra mig som den på Ica som kan allt om alla dieter. Jag har ju testat allt! =D

Just nu äter jag just 5:2 dieten men jag kan lova dig att jag inte fått ätstörningar på grund av den... däremot har jag lärt mig hur mättnadskänslan känns igen, den har jag liksom tappat nånstans där på vägen förut.

Fortsätt med dina fina funderingar och dela med dig, n u kommer jag att följa dig igen! =)

Svar: Tack Anna och grattis till vigseln!! :) Jag kände att mitt svar på din kommentar blev så lång att jag tar upp det i ett separat inlägg. Vissa saker behövde nog förtydligas :)
Sandra

2013-08-29 @ 22:40:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0