Inlägget ni alla väntat på!!!

Okej, nu kanske jag överdrev en smula... Men nu hade jag tänkt dra mina tankar kring val av klubb att tävla för i sommar.
 
Örnsköldsviksortens Ryttarklubb är den enda klubben jag faktiskt varit aktiv inom någon gång, så egentligen borde det vara mitt självklara val. MEN efter strulet med både gröna kortet (där jag fick lov att hota med Mittsvenska Ridsportförbundet för att det skulle hända nånting) och några tävlingar (där domare skällt ut mig i högtalarsystemet för att jag inte påbörjade omhoppningen efter felfri grundomgång trots att jag startade avd.B (unghästklass där man bara rider grundomgången) (hon fick be om ursäkt i högtalaren sedan...), blivit inkallad till prisutdelning för ponny trots att det stod tydligt i min anmälan att jag red storhäst, och så en gång när jag skulle starta en ridskolehäst. Kom till stallet och mötte en ansvarig som sa "Tyvärr, hästen du är anmäld på är halt. Du får välja en annan." Jag svarade "Okej, då vill jag ha XXX." Fick till svar att den hästen var svår att fånga i hagen och att de inte hade tid att hjälpa till, jag valde en annan, men den gick inte heller. Det slutade med att det fanns EN ponny kvar att välja på - som tyvärr inte var alltför tävlingssugen. Vi kom över första hindret på 3e försöket och stoppade ut oss på hinder nummer 2. Dagen efter gick den halta hästen på lektionerna som vanligt igen.) (Det blev en lång parentes det här...), kände jag att jag nog faktiskt inte vill representera den här klubben ändå.
 
Näske Ryttarsällskap var mitt andrahandsval eftersom den dels ligger nära Bjästa och dels verkar vara en ganska mysig, liten klubb. Jag hade faktiskt bestämt mig helt för att tävla för dem - det var bara att bli medlem, betala licensavgiften och köra. Men när jag var hemma i påsk fick jag höra att en i styrelsen sagt under ett möte att de inte skulle anordna hopptävlingar under 70cm iår eftersom de "ville ha klass på sina banor". (Det var alltså en som satt med på mötet som berättade det här för mig.) Trots att det faktiskt var en tjej som sa att hon ville ut och tävla med sin häst/ponny, men att de inte hade rutin för och skulle klara en 70cm-klass än, så gick förslaget igenom. Jag tycker att det är en konstig inställning att dels öppet säga att det är höjden på en bana som avgör vilken klass tävlingen håller, och dels (och kanske framförallt) strunta i den här tjejen som sa att hon och hennes häst/ponny inte skulle kunna hoppa 70cm. Planerar man samtidigt att även anordna en clear round/pay and jump/en till klubbtävling med lägre höjder under året hade det varit en annan sak, men så verkar tyvärr fallet inte vara. När jag fick höra det här ändrade jag mina planer ganska omgående då jag inte alls delar åsikter med styrelsen. 
 
Kramfors Ridklubb var faktiskt den klubb jag började fundera lite på efter det. Det är en av de få klubbar jag varit på utanför Övik, det var när jag följde med Cissi och Ghost (min första medryttarponny och hans ägare) på en lokal hopptävling 2005-2006 nån gång? Hursomhelst tyckte jag att de hade en fin anläggning, allt verkade välskött och det var framförallt en trevlig atmosfär med glada människor. Tyvärr beslutade de nyligen att alla som löst licens för dem i år ska vara funktionär vid alla lokala/regionala tävlingar som de anordnar under året. Det var tre tävlingar, och jag kommer att vara i Stockholm vid alla tillfällen så det fungerar inte... Synd, för det verkar vara en trevlig klubb!
 
Härnösands Ridklubb kom upp efter det, eftersom det är Marias hemklubb. Bättre någon koppling än ingen alls, eller hur? ;) Jag klickade mig in på deras hemsida för att läsa på lite information om klubben och hittade... ingenting alls. Jag kunde inte ens hitta årets medlemsavgifter? Allmänt rörig hemsida, så jag lade ner projektet ganska snabbt och letade vidare.
 
Vilket ledde mig till...
 
*trumvirvel*
 
Huddinge Ridklubb! (Som nyss bytt namn från Enlidens Ryttarklubb, men inte hunnit ändra loggan. Den planeras vara klar i maj.) När jag ändå inte skulle ha någon direkt koppling till klubben jag skulle tävla för, tänkte jag att "äh, då kan jag lika gärna välja någon i Stockholm!". Huddinge Ridklubb är en liten klubb som inte bedriver någon ridskola, utan bara har ett privatstall. Den ligger inte heller alltför långt ifrån Frejas stall. Valet stod mellan Stockholms Fältrittklubb och Huddinge Ridklubb, men eftersom Huddinge är mindre och jag fick en bra känsla av det som stod på hemsidan (jag kan ju inte gå efter så mycket annat just nu...) så föll valet på dem. Det kommer att bli skitbra - det känner jag på mig!

Kommentarer
Postat av: Mia

Du är "klockren" i det du skriver Sandra, brutalt ärlig - sånt gillar jag! Att stå för sin välformulerade åsikt är det alltför få som gör. Sakligt, välgrundat och konkret! Det kan nog vara dags för en och annan klubb att läsa stadgar och målparagrafer gällande vilken verksamhet som eg ska bedrivas.

Svar: Tack! :)) Jag tycker det är viktigt att inte bara låtsas om att allt är frid och fröjd hela tiden, det är inte förrän sånt här kommer ut som folk brukar ta tag i saker och förbättra det som uppenbarligen måste förbättras... Sen måste man inte hålla med mig, men jag har delat med mig av mina personliga åsikter och upplevelser iaf :)Det håller jag med om, jag slår vad om att många (i vissa fall kanske alla?) som sitter i styrelsen för resp. klubb inte ens vet vad klubben har för stadgar, visioner och vilka mål de ska jobba mot...
Sandra

2013-04-16 @ 13:53:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0