Stolt som en tupp

Visst är det så man säger? Inte för att jag vet vad tupparna har att vara stolta över. (Nu blev jag tvungen att läsa om tuppar på wikipedia bara för det.)
 
Tydligen har de blivit en symbol för ljuset och elden eftersom deras galande ansågs jaga bort de mörka och onda krafterna. OCH eftersom de gal på morgnarna är de också en symbol för uppståndelse eftersom solen går upp. Allt tack vare tupparna, bra där. De "troende" måste ha en rolig världsbild. Jag kan se scenariot framför mig; 
-Nooo, don't kill the tupps!
-Why?
-'Cause then the sun will never rise again!
-Hmmm... Makes perfect sense.
 
Roligt också att man äter kyckling/ägg/tupp/whatever till påsk, alltså under våren, och TROTS DET blir det ljust tidigare och tidigare på morgonen. De där mytologierna... Kan man jobba med att komma på mytologier förresten? Det hade varit rätt fränt att kunna titulera sig som mytolog, men man skulle nog inte bli tagen på så stort allvar. Jag menar, att ha som jobb att hitta på en massa saker som inte behöver ha någon koppling till verkligheten överhuvudtaget. Man sätter sig vid sitt skrivbord, tänker "Jaha, vad ska jag myta ihop idag då?", letar upp en random bild från google och börjar hitta på. "En penna, ja... Pennor måste ju vara grunden till all världens ondska eftersom de använts till att skriva ner människans alla ondskefulla planer. Så måste det vara!" Sedan skriver man en avhandling om ämnet där man använder sig av all fakta som talar för sin nya myt och utelämnar all fakta som talar emot den. Låter som ett jobb för mig, jag som just skrivit ett helt inlägg om tuppar, mytologer och ondskefulla pennor.
Pencils... Never trust them.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0