Kortdag!

Slutade 12 idag för mattelärarn skulle på nån kurs! :) Satt på skolan och flummade med några i klassen tills jag gick till bussen som gick 1. Hem och kastade ut Tabbo och Moonlight i uteburarna medan jag städade inneburarna. Så nu är det äntligen gjort, har gått och gruvat mig i flera dagar ;)

Sen for jag iväg till stallet. Hade för en gångs skull planerat hur jag skulle lägga upp passet innan jag började rida :) Hurraaa, applåd till mig! ;) Det blev en liten tur ute där jag bara fokuserade på att få Kristallen att korta stegen. Så jag kortade ner henne några steg, släppte efter lite några steg, korta några steg till osv. :) Hon tycker ju det är mycket roligare att vara ute i skogen än på ridplan såklart så då tänkte jag att vi kan blanda nytta med nöje ;) Sen måste hon lära sig att lyssna i skogen också så det inte blir konsekvent träning på plan och sen bara slappt ute ;) Det gick jättebra, hon lyssnade och kortade sig när jag bad om det trots att det var mycket mer störningsmoment ute än det brukar vara på plan :) Efter skogsturen gick vi ner på plan och tränade öppnorna för hand. Det gick också bra, till och med i det svaga högervarvet! :) Så jag tror jag får träna öppnorna för hand ett tag framöver till hon har stärkt upp sig i högersidan mer. Det är ju mindre att tänka på när man går brevid än när man rider ;)


Sen sa Jeanette att jag fick rida Tardee också om jag ville så det gjorde jag :) Först ville han inte bli fångad i hagen så jag satt mig på huk och väntade. Det tog mindre än en halv minut så hade han kommit fram och lät sig bli fångad. Lite kul att det kan bli en så stor skillnad på hästen på så kort tid bara man ändrar på nånting man gör! :) Sen när jag sadlat och myst lite i stallet gick vi ut på plan och skrittade en stund. Det är kanske drygt 5 minuter jag rider varje gång, för dels är det bra att han får börja lugnt, och dels så är det ganska tråkigt att bara skritta runt runt ;) Men det gick bra, han lyssnade hyfsat iaf :) Efteråt gjorde vi lite småövningar som att han ska stanna när jag stannar, börja gå när jag går, flytta bakdel och så. Det är så roligt med såna övningar när man har en positiv och känslig häst! Inte som Hilda som skulle äta upp mig varje gång jag bad henne flytta bakdelen, hahaha! :)


Nu är vi långlediga i 4 dagar och det ska bli så härligt! :) Är det någon som vet hur många veckors sommarlov vi har i år? Kul att veta så man kan börja räkna på hur mycket man kan tänkas tjäna på sommarjobbet! ;) Nä nu måste kaninerna få mat så de inte svälter ihjäl! ;) Ha det! :)

Kommentarer
Postat av: Linda Calissendorff

Gud så bra hon fick komma ut å röra sig efter i går =)) Duktig du som kom på att man får ofta lite mer energi ute än inne på planen,om d vill så får du låna boken igen om lite Ar ridning nu när du kommit i gång så förstår du nog mer! ;0))

2010-05-12 @ 23:13:51
URL: http://www.lillbumsan.bloggagratis.se
Postat av: Jeanette

Tardee tackar också! :-) Han och Kristallen har blivit lite småkära, antagligen därför han inte var intresserad att komma först... Vi kan lägga några trailhinder i helgen, så får vi något konkret att göra, blir lite roligare då :-)

2010-05-13 @ 09:15:15
Postat av: Sandra

Linda: Ja det vore skitbra, då kanske man kan komma vidare med nya övningar på egen hand också! :)



Jeanette: Det kan vi göra! :)

2010-05-13 @ 10:21:03
URL: http://sandradamgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0