Lördag

Åkte till stallet idag. Började rida Kristallen när Linda kommit tillbaka efter att ha vart ute och kört henne, och det gick ganska bra:) Började med att flytta lite in och ut på volten för att kolla så hon lyssnade, men Tardee sprang runt som en dåre och bockade så hon tyckte det var roligare att titta på honom och ville helst hänga på...;) Efter ett tag fick vi till några bra flyttningar ändå så då gick jag över till öppnan på volten, och den gick inte fullt lika bra... Det är så mycket att hålla reda på samtidigt och allt måste göras precis i rätt tidpunkt för att det ska bli rätt så jag har fullt upp med att hålla reda på min egen kropp, och sen har man en häst man ska hålla koll på också;) Så jag provade några varv åt båda hållen och sen hoppade jag av och jobbade lite från marken. Då gick det mycket bättre, vi fick till några riktigt bra steg i båda varven!:):)
Efter det var det Hildas tur att få komma ut. Vi började träna lite basic NH på plan, så som gå framåt, backa, flytta bakdel, stanna när jag stannar och sånt:) Hilda verkligen hatar NH, men hon får faktiskt stå ut;) Det gick ganska bra, hon var småsur och gick runt och pep och kastade med huvudet men när hon insåg att jag inte brydde mig gav hon upp;) Så när vi tränat ett tag gick vi ut och gick en sväng så hon fick röra lite på sig. Vi träffade 2st som var ute och gick med ett barn i en pulka, och det är så kul att se småbarns miner när de får syn på en häst, ögonen blir som tefat och de får ett stort smile i hela ansiktet;D

Nu ska jag packa ner mer av rummet i bananlådorna så det blir klart nån gång...

Kommentarer
Postat av: Sanna

haha, jag känner igen det. Med barna, mötte en bil när jag körde en ponny från travskolan och barnet i bilen kolla ut och verkade lite chockade med att se en häst som är ute efter "vägen"

2010-01-23 @ 21:37:12
Postat av: Sandra

Hahaha jaa de är ju bara för söta!:)

2010-01-23 @ 21:54:19
URL: http://sandradamgren.blogg.se/
Postat av: ida

tänk på att det är inte hästen som tränar NH utan det är vi som lär oss att tänka och agera som dom skulle gjort, alltså natural horsemanship. En livstil ett sätt att hantera hästen i allt man gör. dom kan det redan ;)

och om hon tycker det är "tråkigt" så kan det vara för att hon inte känner sig motiverad eller att du inte är tillräckligt intressant, så brukar Ticken göra också ibland, liksom stänger av"nej nu var du tråkigt och ointressant nu kan jag lika gärna vila eller göra ngt annat"

förlåt om jag lät som världens besserwisser nu, jag kände att jag lät som det xD

2010-01-23 @ 23:35:03
URL: http://idabn.blogg.se/
Postat av: Sandra

Nejdå det är bara bra;) För mig är NH ett sätt att jobba upp och få en bättre kommunikation med hästen så därför ser jag det som att vi jobbar tillsammans och hästen också tränar:P Men jag förstår vad du menar:) Sen brukar Hilda ofta tycka det är ganska tråkigt då hon måste tänka och lyssna vad man menar, och speciellt när man jobbar från marken, så hon börjar sura redan innan vi kommit fram till plan;)

2010-01-24 @ 10:43:12
URL: http://sandradamgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0