Ridskolan

Sen jag slutade på ridskolan och började mer med det akademiska (jag vet att just det vi håller på med heter kraftskapande ridkonst, men i grund och botten är det ganska lika och akademiskt är ett kortare ord så därför använder jag det;)) har jag börjat fundera mer och mer på hur det verkligen är på ridskolan. Från början fanns det säkert en kärlek och omtanke till hästarna, men nu uppfattar jag det som att allt handlar om pengar. Självklart är pengar en stor del, och tyvärr har det kommit att styra vårt samhälle, men när det går så långt att en levande varelse frå lida på grund av brist på pengar tycker jag att det har gått alldeles för långt.
De köper det billigaste de kommer över för att spara pengar och låter sedan eleverna utbilda hästen under sina ridlektioner. Tänket bakom det förstår jag inte riktigt, en ung och oerfaren häst kan inte tycka det är speciellt roligt att bli utbildad av en ung tjej/kille som inte vet riktigt vad de håller på med. När en elev gör på ett visst sätt kan en annan göra på ett annat sätt men mena samma sak, och hur ska hästen då förstå vad man menar? En ridskolehäst för mig är en lite äldre, trygg läromästare man kan lita på. Inte en knappt utbildad unghäst som är rädd för andra hästar och därför attackerar dem under lektionstid (ja, vi har haft en sån häst på våra lektioner...). 
Sen upplägget för hela ridskolan. Hästarna rids enormt mycket, upp till 3 timmar om dagen. Tänker man efter är hästen inte skapt för att vi ska rida på den, och felaktig ridning gör mycket mer skada än nytta. De lägger inte upp träningspass efter hästens villkor, de tränar efter sina egna med hästen som redskap. Detta leder till skador som inte skulle uppkommit annars. Det har hänt fler än en gång att jag har sagt till min ridlärare att hästen jag rider känns halt, men hon tycker inte det ser så farligt ut och säger bara att jag ska fortsätta rida. Även om det bara är nåt enkelt som att de slagit i benet i en bom har de ju fortfarande ont om de haltar. Så dagens ridskola ser för tillfället ut så att de köper in billiga hästar och tränar dem på fel sätt till de inte orkar längre och måste skickas på slakt. Tyvärr är det faktiskt så att det är fler hästar som skickas på slakt än vad det är som säljs. Det är bara att acceptera då man inte har så mycket att säja till om som ridskoleryttare, men ingen har tvingat en att fortsätta. Jag har valt att inte stödja den här typen av hästhållning, och det var en stor anledning till att jag slutade på ridskolan. Och för er som undrar har jag inte ångrat mig en sekund.

Kiamba, en av hästarna som var allmänt less på livet som ridskolehäst, men som verkligen levde upp på alla tävlingar och älskade att visa upp sig. Denna häst har tagit mig från att vara rookie på tävlingsbanan till att hitta självsäkerheten och glädjen med att tävla. Så istället för att sälja henne till någon som kan ta vara på det och ge henne ett värdigt hästliv får hon gå kvar bland ridhusdammet till den dagen hon förmodligen kommer bli så halt att även hon skickas iväg till slakt...

Observera att det här inte handlar om alla ridskolor, utan just den jag red på.

Kommentarer
Postat av: Dafna

Cet du vad jag tycker att du borde göra? Are you thinking what I'm thinking that I think that you're thinking I'm thinking because if you think that I think what I think I'm thinking then we've got a problem? :P

Du borde lämna in något sånt här till anna maja som din "insändare" (tes). :)



Don't take life too seriously, you won't get out alive.



Kolla vad jag hittade på nätet

What Does a Vegan Zombie Eat?

Vegan zombies eat tofu, because it can be made to look like brains.



Och en sista som passar mig : I like work, It fascinates me! I can sit and look at it for hours.

2009-12-08 @ 19:26:54
Postat av: Linda Calissendorff

Ja de är hemskt att se när man kommit i från en ridskola som sagt de finns bara hästar som går omkring med blicken som är total tom...den enda gånger de kan leva upp är på uteritter & i hagen! Jag hoppas jag inte blir ridskole häst i mitt nästa liv....

2009-12-08 @ 19:51:04
URL: http://www.lillbumsan.bloggagratis.se
Postat av: Sanna

Håller verkligen med om att dom köper det billigaste typ av hästar dom kommer över... den r.skolan vi gick på va ju som den va oxå =P



Varför kan dom inte med att vänta med ett häst köp så att dom har pengar till ta en liten dyrare variant av häst? en som har åldern inne och som..., ja hur ska man lägga upp det som?.

2009-12-08 @ 22:21:47
URL: http://rayoosanna.blogg.se/
Postat av: ida

jag tycker du har delvis rätt, men jag tycker det definitivt har blivit mkt bättre på ridskolan motför det va förut innan anna och gunilla, och framförallt gunilla. Dom har blivit bättre på att utbilda hästarna och "skickar" iväg dom på somrarna på tillridning, och dom rids inte lika mkt som förut..fast visst håller jag som sagt med dig till viss del. ochvissa hästar passar ju bättre än andra, tex. wazoo han borde definitivt bli privathäst!

kiamba är fortfarnade halt :/

2009-12-09 @ 08:10:55
URL: http://idabn.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag red inte där innan anna och gunilla började så jag vet inte hur det var då, utan jag kan bara gå på det jag sett själv. Så det är ju bra att det har blivit bättre, men jag fattar fortfarande inte logiken i det hela. När hästarna blir halta gång på gång på gång och skickas iväg på slakt till höger och vänster har nåt verkligen gått fel! Men det är ju min åsikt, de har säkert någon bra förklaring till varför hästarna blir behandlade så här...

2009-12-09 @ 11:29:53
URL: http://sandradamgren.blogg.se/
Postat av: Victoria

det där tänker jag alltid på, jag mår så dåligt över att se sånt där. Ridskolehästar är så himla starka som faktiskt klarar att byta ryttare jämt och få olika signaler jämt. Det är nog det som är mest påfrestande för hästarna. Jag tror att om en nybörjare får en häst och rider 3 timmar om dagen så blir det nog ändå mindre påfrestning än när 3 olika personer rider varje dag.

2009-12-09 @ 17:35:26
URL: http://victoriali.blogg.se/
Postat av: ida

jo jag håller med, ridskolor 'är verkligen inget bra ställe för hästar, alla hästar mår ju egentligen bäst av att vara privatägda eller i frihet där dom hör hemma men samtidigt så känner jag att jag har mkt att tacka ridskoaln för, jag skulle aldrig ha kommit med kontakt med hästar utan den på samma sätt tror jag, men som sagt det är inte alltid det bästa för hästarna, vilket är synd :/

2009-12-09 @ 19:14:12
URL: http://idabn.blogg.se/
Postat av: .

Hej alla:)

Håller verkligen med om det med wazoo, han har bra förutsättningar att lyckas som privathäst med rätt ryttare..Har sett han å han verkar gå jävulskt fint med vissa och med andra ser han ut som en oinriden galen häst.Jag personligen tycker att dom borde sälja t.ex prix, hunter som gått på ridskolan lääänge Många här skriver att dom borde köpa in dyra hästar. Men det är väl inte alltid priset allt handlar om? Klart dom inte vill köpa in gammla hästar , dom vill ju ha dom som kan vara med länge och inte skadas så ofta. Men tänk efter-en lite äldre lite seg häst är väl betydligt billigare än en ung som har förutsättningar för att lyckas på tävlingar.. Håller inte med om att öor köper in det billigast dom hittar!

Föresten- fin blogg:)

2009-12-10 @ 14:29:22
Postat av: Sandra

Hej ".";) Självklart är det inte bara priset det handlar om, själv har jag ingen aning om hur mycket de köper sina hästar för. Men däremot kan jag tänka mig att de är billiga då hästen i princip inte är utbildad alls. Det är det jag vill komma till, ridskolan borde ha trygga och lugna hästar som är utbildade. Det brukar för det mesta inte unghästar vara, utan en lämplig ålder på en ridskolehäst tycker jag personligen är 10-15 år nånting. Då har de ändå mycket kvar att ge men har haft tid på sig att få en bra utbildning av en duktig ryttare:) Hoppas du förstår hur jag menar, det är bra med kommentarer så jag kan svara och få fram min åsikt trots ett kanske lite otydligt blogginlägg;)

Och tack för blogg-feedbacken:)

2009-12-10 @ 21:13:49
URL: http://sandradamgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0